Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego

Wydanie zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo


Zaświadczenie, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo wskazuje (imiennie) osobę wnioskującą o jego wydanie oraz zawiera dane przyszłego współmałżonka. Osoba wnioskująca o wydanie takiego zaświadczenia składa zapewnienie o braku przeszkód małżeńskich – nie tylko o fakcie niepozostawania w związku małżeńskim, ale także o braku bliskiego pokrewieństwa, które wykluczałoby zawarcie związku, braku informacji o chorobach uniemożliwiających zawarcie małżeństwa itp..
Wniosek  o wydanie zaświadczenia można złożyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego lub za granicą w konsulacie polskim.

Dokumenty należy złożyć osobiście ( nie jest konieczna obecność przyszłego małżonka).

Wymagane dokumenty:

1. Ważny dowód osobisty/ paszport,

2. Wniosek o wydanie zaświadczenia – plik do pobrania

3. Zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa 

4. Dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka (w przypadku dokumentów obcojęzycznych wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego lub konsula oraz legalizacją, o ile nic innego nie wynika z odrębnych przepisów). W celu usprawnienia przebiegu wizyty rekomendujemy również przedłożenie podczas wizyty odpisu aktu urodzenia oraz odpisu aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie bądź prawomocnego wyroku rozwodowego/odpisu aktu zgonu współmałżonka (jeżeli osoba pozostawała wcześniej w związku małżeńskim) treść dokumentu potwierdzającego stan cywilny przyszłego małżonka nie powinna budzić wątpliwości i pozwalać na uzupełnienie wszystkich danych, które powinny się znaleźć na zaświadczeniu, że zgodnie z prawem polskim możecie zawrzeć związek małżeński. Dokument powinien np. pozwalać zidentyfikować płeć przyszłego małżonka.

5. W przypadku braku ww. dokumentów realizacja sprawy przez kierownika urzędu stanu cywilnego lub konsula może się wydłużyć w związku z koniecznością migracji aktów, których nie ma w elektronicznym systemie rejestrów państwowych.

 

Opłaty:

Opłata skarbowa – 38 zł

 

Ulgi:

Nie stosuje się

 

Miejsca złożenia dokumentów:

Pion Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego, 
Śrem, ul. Adama Mickiewicza 10
I piętro, pokój nr 11
tel. 61 28 47 132 
usc@urzad.srem.pl 

 

Termin realizacji:

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego wydaje zaświadczenie niezwłocznie jeżeli w systemie elektronicznym znajdują się niezbędne akty stanu cywilnego lub w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku, nie później niż w ciągu 10 dni od daty złożenia wniosku, jeżeli aktów stanu cywilnego nie ma w systemie elektronicznym i  istnieje konieczność ich migracji do systemu. Konsul wydaje zaświadczenia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie czternastu dni od dnia złożenia wniosku.
Zaświadczenie  można odebrać osobiście albo może zostać wysłane pocztą.

Ważne! 
Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo jest ważne sześć miesięcy od daty jego wystawienia.

 

Komórka odpowiedzialna:

Pion Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego, 
Śrem, ul. Adama Mickiewicza 10
I piętro, pokój nr 11
tel. 61 28 47 132 
usc@urzad.srem.pl 

Tryb odwoławczy:

Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze pisemnego zawiadomienia o odmowie dokonania czynności.
Po otrzymaniu zawiadomienia, wnioskodawca ma 14 dni od doręczenia zawiadomienia na wystąpienie do sądu właściwego dla urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy wskazane przyczyny odmowy uzasadniają odmowę dokonania czynności.

Wytworzył:
Arleta Neumann
(2024-01-04)
Udostępnił:
Wartecki Adrian
(2024-01-04 13:53:31)
Ostatnio zmodyfikował:
Wartecki Adrian
(2024-02-21 11:58:40)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki