Procedura tworzenia żłobka lub klubu dziecięcego

Procedura tworzenia żłobka lub klubu dziecięcego

 

Tworzenie żłobka wymaga przejścia przez kilka etapów, obejmujących rejestrację działalności, spełnienie wymogów lokalowych i sanitarnych, zatrudnienie odpowiedniej kadry oraz zgłoszenie placówki do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. 

https://www.gov.pl/web/rodzina/lobek-i-klub-dzieciecy

 

1. Rejestracja działalności gospodarczej:

Należy wybrać formę prawną prowadzenia żłobka. Najczęściej spotykaną jest jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG), ale możliwe są też spółki. 
Działalność należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w przypadku JDG lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) w przypadku spółek. 

 

2. Spełnienie wymogów lokalowych i sanitarnych:

Należy posiadać lokal spełniający wymogi sanitarne i przeciwpożarowe lub należy budynek dostosować do istniejących wymogów. Należy uzyskać pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Sanepid) i Straży Pożarnej. Wymogi te obejmują m.in. odpowiednią powierzchnię pomieszczeń, liczbę wyjść ewakuacyjnych, zaplecze sanitarne oraz brak barier architektonicznych. W przypadku żłobka, dopuszcza się prowadzenie go w lokalu w budynku, jeśli jest przeznaczony dla nie więcej niż 25 dzieci, znajduje się na parterze, posiada co najmniej 2 wyjścia ewakuacyjne oraz jest wyposażony w trudno zapalne wykładziny i gaśnicę. 

 

3. Zatrudnienie odpowiedniej kadry:

Należy zatrudnić osoby posiadające wymagane kwalifikacje i doświadczenie w pracy z dziećmi do lat 3. Opiekunowie powinni posiadać odpowiednie certyfikaty oraz regularnie uczestniczyć w szkoleniach z zakresu pierwszej pomocy i nowoczesnych metod wychowawczych. W żłobku i klubie dziecięcym pod opieką jednego wykwalifikowanego opiekuna może przebywać maksymalnie 8 dzieci w wieku od 1 roku do 3 lat (w niektórych przypadkach do 4 lat). W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności maksymalnie 5 dzieci.

 

4. Zorganizowanie wyżywienia dla dzieci:

Dzieciom uczestniczącym do żłobka lub klubu dziecięcego należy zapewnić posiłki spełniające wymogi żywieniowe i higieniczne. Można to zrobić we własnym zakresie lub nawiązać współpracę z firmą cateringową. 

 

5. Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych:

Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych należy złożyć do Burmistrza Śrem. Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych podlega opłacie i wynosi 693,00 zł. Wpłaty należy dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Śremie:

nr rachunku bankowego: 57 9084 0003 2102 0013 0521 0013
prowadzone przez Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka

Uchwała Nr 68/VIII/11 Rady Miejskiej W Śremie z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych - https://bip.srem.pl/public/getDocument?id=28573

Wniosek składa się elektronicznie za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego  Emp@tia

 

Do wniosku należy dołączyć wymagane dokumenty takie jak:

  • dowód tożsamości w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • kopię umowy w przypadku s.c. lub s.j.
  • wydruk KRS w przypadku sp. z o.o., sp. komandytowej,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (akt własności lub umowa najmu),
  • pozytywne opinie sanepidu i straży pożarnej,
  • zaświadczenie o niekaralności.

https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou1100

 

Jeśli wniosek spełni wszystkie kryteria,  żłobek lub klub dziecięcy zostanie wpisany do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Burmistrza Śremu. Podmiot ubiegający się o wpis otrzyma zaświadczenie o wpisie do rejestru.

Jeśli nie spełni się kryteriów, albo podmiot ubiegający się o wpis ma zakaz wykonywania działalności, wówczas placówka nie zostanie wpisana do rejestru. Podmiot otrzyma decyzję o odmowie wpisu.


6. Opracowanie dokumentacji:

Po rozpoczęciu działalności należy opracować statut i regulamin organizacyjny żłobka lub klubu dziecięcego. Statut określa zasady funkcjonowania placówki, a regulamin porządkuje codzienne procedury. 


7. Działalność i rozwój:

Po uzyskaniu wpisu do rejestru można rozpocząć działalność i przyjmować dzieci. Należy pamiętać o bieżącym monitorowaniu i dostosowywaniu się do zmieniających się przepisów oraz o rozwoju placówki.
 

Wytworzył:
Agnieszka Doberstein-Bednarska
(2025-07-21)
Udostępnił:
Wartecki Adrian
(2025-07-21 09:07:19)
Ostatnio zmodyfikował:
Wartecki Adrian
(2025-07-21 09:23:54)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki