Zaświadczenie o stanie cywilnym

Zaświadczenie o stanie cywilnym

 

Zaświadczenie o stanie cywilnym może uzyskać osoba, której dotyczy zaświadczenie.
 

Wymagane dokumenty:

- wiosek o zaświadczenie o stanie cywilnym – obowiązuje wzór określony stosownym  rozporządzeniem  – plik do pobrania

- dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) do okazania,

- dowód opłaty skarbowej.
 

Jeśli osoba  składa wniosek, to składa jednocześnie oświadczenie, że nie ma okoliczności, które mogą mieć wpływ na jej stan cywilny, na przykład: ślub odbył się za granicą i nie został zgłoszony w polskim urzędzie stanu cywilnego.
Takie oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie zawiera pouczenie o odpowiedzialności karnej. 

 

Miejsca złożenia dokumentów :

Pion Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego, 
Śrem, ul. Adama Mickiewicza 10
I piętro, pokój nr 11
tel. 61 28 47 132 
usc@urzad.srem.pl 
Wniosek można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego. Sposób odbioru zaświadczenia należy zaznaczyć we wniosku. 

 

Sposób odbioru dokumentu:

  • osobiście w urzędzie stanu cywilnego, w którym złożysz wniosek,
  • listownie,
  • w formie dokumentu elektronicznego.

Opłaty:

Opłata skarbowa - 38 zł.

 

Ulgi:

Nie stosuje się.

 

Komórka odpowiedzialna:

Pion Spraw Obywatelskich
Urząd Stanu Cywilnego, 
Śrem, ul. Adama Mickiewicza 10
I piętro, pokój nr 11, 
tel. 61 28 47 132 
usc@urzad.srem.pl 

 

Termin załatwienia sprawy
Jeśli będzie to możliwe, kierownik urzędnik stanu cywilnego wydaje zaświadczenie niezwłocznie. Akt – na podstawie którego wyda ten dokument – musi być w rejestrze stanu cywilnego. Jeśli go tam nie ma, musi zostać do niego przeniesiony. Wtedy zaświadczenie jest wydawane: 

  • do 7 dni roboczych od złożenia wniosku – jeśli osoba złoży wniosek do urzędu stanu cywilnego, w którym jest jej akt stanu cywilnego w formie papierowej,
  • do 10 dni roboczych od złożenia wniosku – jeśli osoba złoży wniosek do urzędu stanu cywilnego, w którym nie ma jej aktu stanu cywilnego w formie papierowej.

Jeśli kierownik urzędu stanu cywilnego odmówi wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, wnioskodawca otrzyma decyzję administracyjną, od której ma 14 dni, aby odwołać się od decyzji odmownej do wojewody, któremu podlega kierownik urzędu stanu cywilnego. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem kierownika urzędu stanu cywilnego, który wydał decyzję.


 



Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym pobierany elektronicznie

Zaświadczenie o stanie cywilnym może uzyskać osoba, której dotyczy zaświadczenie.

Sposób pobierania wniosku

Login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub podpis kwalifikowany albo e-dowód.

 

Sposób postępowania:

1. Należy kliknąć przycisk Złóż wniosek.  
2. Należy zalogować się profilem zaufanym lub e-dowodem. Po zalogowaniu należy przejść do wniosku.
3. Należy wypełnić wniosek. 


Jeśli osoba składa wniosek, to składa jednocześnie oświadczenie, że nie ma okoliczności, które mogą mieć wpływ na twój stan cywilny, na przykład: ślub odbył się za granicą i nie został zgłoszony w polskim urzędzie stanu cywilnego.
Takie oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie zawiera pouczenie o odpowiedzialności karnej. 


4. Osoba, która składa wniosek, wybiera sposób płatności. 
5. osoba, która składa wniosek wybiera, w jaki sposób chce otrzymać zaświadczenie o stanie cywilnym:

  • elektronicznie – na swoją skrzynkę Gov (ePUAP),
  • pocztą tradycyjną – na adres, który wnioskodawca poda we wniosku (wnioskodawca nie płaci za przesyłkę),
  • osobiście – w dowolnym urzędzie stanu cywilnego, do którego wniosek zostanie wysłany.

6. należy sprawdzić wniosek i go podpisać. 
7. Jeśli wniosek zostanie poprawnie wypełniony i wysłany do urzędu – na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) osoba otrzymuje urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
8. Należy odbrać zaświadczenie w wybrany wcześniej sposób. 


Zaświadczenie przesłane na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym PDF. Nie drukuje się go – przekazuje tylko w tej formie. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.

Opłaty:

Opłata skarbowa-38 zł.

W przypadku wysłania wniosku online, do wyboru są 2 sposoby płatności:

- płatność online

Zanim osoba przejdzie do wniosku, należy sprawdzić:

- czy urząd, do którego składany jest wniosek, przyjmuje płatności online,

- czy bank osoby składającej wniosek udostępnia taką płatność.

- przelew bankowy lub pocztowy

Zanim osoba przejdzie do wniosku, należy przygotować potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej:

- Należy uzyskać numer konta urzędu, do którego składany jest wniosek. 
- Należy zapłacić za wydanie zaświadczenia przelewem bankowym lub pocztowym,
- Należy przygotować potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej. Może to być potwierdzenie pobrane ze strony banku lub zdjęcie potwierdzenia papierowego,
- Należy dołączyć przygotowane potwierdzenie przelewu do wniosku.

 

Termin załatwienia sprawy:

Jeśli będzie to możliwe, kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje zaświadczenie niezwłocznie. Akt – na podstawie którego wyda ten dokument – musi być w rejestrze stanu cywilnego. Jeśli go tam nie ma, musi zostać do niego przeniesiony. Wtedy zaświadczenie zostanie wydane: 

  • do 7 dni roboczych od złożenia wniosku – jeśli złożysz wniosek do urzędu stanu cywilnego, w którym jest twój akt stanu cywilnego w formie papierowej,
  • do 10 dni roboczych od złożenia wniosku – jeśli złożysz wniosek do urzędu stanu cywilnego, w którym nie ma twojego aktu stanu cywilnego w formie papierowej.

Jeśli kierownik urzędu stanu cywilnego odmówi ci wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, dostaniesz decyzję administracyjną.  Osoba wnioskująca ma 14 dni, aby odwołać się od decyzji odmownej do wojewody, któremu podlega urząd stanu cywilnego. Odwołanie złóż za pośrednictwem kierownika urzędu stanu cywilnego, który wydał decyzję.

Informacje dodatkowe

W niektórych przypadkach zaświadczenie może zostać wydane automatycznie. System wygeneruje zaświadczenie bezpośrednio z rejestru państwowego, a potem prześle zaświadczenie na skrzynkę wnioskodawcy Gov (ePUAP).

Będzie to możliwe, jeśli:

  • Osoba wnioskująca wybierze we wniosku – odbiór zaświadczenia na skrzynkę Gov (ePUAP),
  • w trakcie wypełniania wniosku system potwierdzi, że są spełnione inne warunki, które pozwolą na automatyczne wydanie zaświadczenia. Na przykład, że akt stanu cywilnego jest w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego. 

Zaświadczenie o stanie cywilnym wydane bezpośrednio z rejestru jest nieodpłatne.
Zaświadczenie o stanie cywilnym przesłane na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym XML lub PDF. Nie należy go drukować – przekazać go można tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.
 

Wytworzył:
Arleta Neumann
(2024-01-03)
Udostępnił:
Wartecki Adrian
(2024-01-03 14:52:54)
Ostatnio zmodyfikował:
Wartecki Adrian
(2024-01-04 13:02:32)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki